Sázava 2021

Den 1

Po hladké jízdě Regiojetem do Prahy se přesouváme ještě dalším vlakem do Davle což je místo, kde se vlévá Sázava do Vltavy a je to náš začátek cesty do města Žďár nad Sázavou. Jdeme proti proudu Sázavy a v plánu je držet se téměř celou cestu červené značky.

Začátek stezky kopíruje tok Sázavy na všech možných i nemožných místech se nacházejí turistické chaty. Někdy jsou pěkné výhledy na Sázavu z vyhlídek a cesta hezky ubíhá. První den je v plánu cestu ukončit u zříceniny hradu Zbořený Kostelec. Na Žampašské vyhlídce je vidět kamenný viadukt, přes který jezdí posázavský Pacifik.

V obci Kamenný Přívoz nakupujeme nějaké potraviny a rozhodujeme se cestu zkrátit a jít dále po silnici směr Dolní Požáry. Po silnici nejezdí auta, později zjišťujeme, že je uzavřená. V Obci Krhanice nakupujeme zásoby na večer a zanedlouho jsme u zříceniny hradu. Zřícenina je na kopci a silně zde fouká vítr, my se rozhodujeme pokračovat dál po trase a najít si lepší místo k přespání. Po dalších cca 7 kilometrech nacházíme louku za vesnicí Nespeky, kde se rozhodujeme utábořit. Stavíme přístřešky a unavení jdeme spát. V noci je teplota proklatě nízko.

Ráno je celkem chladno a v letních spacácích to bylo znát. Balíme se vaříme polévku na zahřátí a kolem 8 hodiny vycházíme dál. Dnešní den je v plánu 40 kilometrů. Procházíme Čerčany, kde v pekárně kupujeme čerstvé pečivo chvíli odpočíváme a pak pokračujeme k zřícenině hradu Zlenice.

U zříceniny svačíme a pokračujeme dále přes Chocerady. V Choceradech po nákupu v obchodě vycházíme po červené značce a po cca 500 metrech zjišťujeme, že se jedná o jinou než po které máme jít. Vracíme se na správnou a jdeme dále do města Sázava.

Zde svačíme doplňujeme vodu a jdeme dále přes Mrchojedy do Ratají nad Sázavou s cílem skončit a přespat u Hladomorny v Českém Šternberku. Na začátku Českého Šternberku je kemp a v něm ubytování v jurtách. Dáváme pivo a majitel kempu nám nabízí nocleh za levné peníze v jurtě. My však máme v plánu dojít k hladomorně a spát zde. Když docházíme k hladomorně nenacházíme dobré místo k přespání a o cca 500 metrů dál v lese se za hromadou větví v měkkém listí utáboříme. Sotva dostavíme přístřešky s plachet začíná pršet.

Prší celkem dlouho, ale my se ráno budíme suší a dnešní noc byla i celkem teplá cca 7 stupňů C. Balíme tábor už bez deště a dáváme se do dalšího postupu procházíme hezkou krajinou zase po červené.

Počasí je chladné, ale neprší. Přicházíme ke Kacovu a z dálky jsou vidět velké plochy golfových hřišť, které míjíme při výstupu po cestě. Za obcí Chaběřice je za námi vidět velké černé mraky a na chvíli jdeme v dešti až do Zruče nad Sázavou.

Zde chvíli odpočíváme a jdeme dál v plánu je zůstat u zříceniny hradu Chřenovice a přenocovat zde. Chceme si ubrat kilometry z neděle a když se nám táboření u zříceniny nezamlouvá jdeme dále do Ledče nad Sázavou, kde na mapě vidíme super altánek na skalní vyhlídkou. Na náměstí jdu koupit pizzu a musím uznat, že tak výbornou pizzu jsem už dlouho neměl. Nevím jestli to bylo hladem a zimou, že tak chutnala nebo byla opravdu tak dobrá. Každopádně jsme si ji užili. Do města docházíme skoro za tmy, ale tělo už nevnímá batoh a jde tak nějak samo. Docházíme k altánku a pak zjišťujeme, že níže u skály má být další. U něho již popíjí skupinka trampů a my se vracíme zpět k původnímu altánku. U altánku dáváme z boku plachty, aby na nás v noci nefoukalo a opodál za plotem štěká vytrvale pes. Naštěstí po zalehnutí se utišil. V noci byl mrazík a v letním spacáku to byl zážitek. Místo na spaní však bylo pohodlné.

Ráno po snídani a kávě se vydáváme směr Světlá nad Sázavou Okrouhlice a dnešek bychom chtěli zakončit za Havlíčkovým Brodem. Procházet takto dlouhým městem bylo opravdu náročné. Plán je ukončit dnešní den někde u obce Pohled, zde je však tak mrtvo, že ještě pokračujeme dále kolem historického mostu přes Borovský potok. Na mapě vidíme Pátkovou jeskyni a plánujeme přespat u ní. Již téměř za tmy docházíme k jeskyni, která je dost výše než cesta a musíme se v prachu dostat ke vchodu do jeskyně, ještě kousek po skále a jsme v jeskyni, která se jeví jako ideální na dnešní noc. Nedaleko odtud ovšem vede železnice. Stavíme z klád zábranu abychom v noci nespadli dolů a jdeme spát. V jeskyni je teplo, ale nedaleká železniční trať je v noci hodně slyšet takže se budím pokaždé když jede vlak. Ráno už je zase celkem chladno, ale to se dá přežít. Fotíme jeskyni za denního světla a brzo vycházíme na poslední etapu do Žďáru nad Sázavou. V Přibyslavi je v 7:30 otevřen obchod a do něj proudí neskutečné davy na nákup. My nakupujeme snídani a po ní jdeme dále červená značka. Dnes nám zbývá jen cca 24 kilometrů a tak máme spoustu času. Pořád nevěříme, že už se blížíme ke konci téměř 200 kilometrové cesty. Tělo si po třech dnech zvykne na batoh a člověk řeší jen jídlo chůzi a spaní. Před Hamry nad Sázavou procházíme ještě kolem skal a pak se již pomalu a jistě blížíme do Žďáru. Ve Žďáru dáváme na náměstí jídlo a jdeme na nádraží, zde máme dost času dáváme pivo, pak autobusem do Pardubic a vlakem zpět domů. Ve vlaku je 33 stupňů, ale nám to nevadí. Poslední dva dny svítilo hodně sluníčko a foukal studený vítr,  takže si začínáme všímat jak se pomalu barvíme do červena.

Poznatky z cesty

Na květen bylo dost chladno, asi dvě noci teplota klesla k 0 stupňům celsia

Po celé trase není skoro žádný přístřešek, kde by se dalo přespat.